De slopende (maar heerlijke) bootcamp-training van Richard

Het is zondagochtend half negen en ik sta al naast m’n bed. Waarom? Ik ga bootcampen. Die drilpudding van me kan wel een drillsessie gebruiken.

IMG_1747.JPG

Met slaap nog in mijn ogen start ik mijn fiets en rijd ik door een slapend Den Haag naar de Paleistuinen. Wat is het koud: volgens mijn iPhone tikt het kwik net de 3 graden aan. Ik zal over een uurtje wel anders piepen, want een gemiddelde bootcampsessie laat je niet koud.

We verzamelen voor de ingang van de Paleistuin, waar trainer Richard al met de spullen klaar staat. Een voor een komen de sportievelingen aangefietst, en om 9:45 staan er dan vijftien meiden en een gozer die zich mentaal voorbereiden op de lichamelijke afbeuling die ons te wachten staat. Waar zijn de mannen? Liggen zij nog lui in hun nest of op de bank, te mutsen om de kater die ze hebben opgelopen?

IMG_1741.JPG

We beginnen de training met een rondje hardlopen. Meteen vervloek is Richard al: waarom het grote rondje door de tuin in plaats van de kleine? Rustig aan starten is bij Richard een onbekend begrip, maar voor mij is het al een tijdje terug dat ik mijn laatste drillsessie heb gehad. Richard, laat deze re-integreerder een beetje heel, alsjeblieft.

IMG_1743.JPG

Dan doen we de verdere warming up, en eenmaal opgewarmd beginnen we aan de stapeltraining. Dat betekent: een oefening, een rondje handlopen, en dan twee oefeningen, enzovoort. Nee, met ‘enzovoort’ heb je nog geen goed beeld van deze killer training. Laat het me je nog eens uitleggen: een rondje rennen, 40 squats, een rondje rennen, 30 buikspieroefeningen èn 40 squats, een rondje rennen, 25 keer opdrukken, 30 buikspieroefeningen en die 40 squats weer, een rondje rennen, 30 tricep-dips, 25 keer opdrukken, 30 buikspieroefeningen en 40 squats. Dan het laatste rondje, 15 burpees, 30 tricep-dips, 25 keer opdrukken, 30 buikspieroefeningen en nog 40 fucking squats.
Terwijl ik de commando’s van binnen klagend opvolg en met m’n handen in de grond graaf en het zweet van mijn voorhoofd druppelt, vraag ik me af hoe ik de rest van dit uur moet volhouden.

IMG_1742.JPG

We hebben het inmiddels al lang niet meer koud. Drie graden? Man, ik zou zo in mijn bikini gaan liggen, ik zweet me een slag in de rondte in de achtertuin van de koning en koningin. Want prachtig is hun gazonnetje zeker, met de koninklijke stallen zo mooi op achtergrond.

Wat ik zo goed vind aan Richard, is dat hij áltijd álle namen van de deelnemers kent. Lekker Diana! Goed bezig Sabine! Richard blijft aanmoedigen: ga door toppers! Kom op kanjers! Yes guys! Lekker tempo jongens! De moed moet bij Richard vast ook wel eens in zijn sportschoenen zinken als er weer een figuur zoals ik volle bak zit te foeteren, maar hij weet mij en anderen toch telkens weer te motiveren om door te gaan.

IMG_1740.JPG

Na een half uur mogen we wat drinken. Voetballers krijgen vaak thee in de pauze zegt Richard. Ja hoor, zij wel. Ik weet dat Richard met barre temperaturen wel eens glühwein als verrassing heeft, de bootcamptraining gaat immers altijd door, maar vandaag duikt het nog niet onder het vriespunt, dus we mogen niet klagen.

We planken weer een minuutje en dan zijn we klaar voor het volgende parcours. Hiervoor moeten we alle attributen gebruiken: onder andere het springtouw, de kettlebell, en acht kilo zware zandzakken.

IMG_1744.JPG

De 12 oefeningen van het circuitje doen we in duo’s. Diegenen die de squat shoulder press met de halter moeten doen, moeten deze 31 keer uitvoeren, pas op dat moment mag iedereen stoppen en naar de volgende oefening. Mijn sportbuddy I en ik zijn duidelijk het duo met de minste conditie. Als Richard aftelt en bij 0 is, beginnen wij rustig aan met het oppakken van het materiaal. We smokkelen wat af en echt vlammen doen we pas als Richard naar ons kijkt, als twee kleine kinderen in de klas.
Voor het gemak versimpelen we een lastige oefening, waardoor de zogenaamde strong man jump nu meer wegheeft van een act in een showballet.

IMG_1745.JPG

Het circuitje zit erop, en we sluiten het af met… alweer een minuutje planken. Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken en zit wat af te schelden, maar I vertelt: na een paar keer heb je de draad weer opgepakt en is het allemaal minder zwaar. Ik weet dat ze gelijk heeft en hou me vanaf dat moment een beetje koest.

Als ik thuis kom, is het lekker warm in mijn huisje. Voordat ik vertrok, had ik namelijk alvast de verwarming hoog aan gezet. En nu het fijnste: ik heb met mezelf de deal dat ik net zo lang mag douchen als dat ik heb gesport. Na een uur kwelling in de tuin komt een uur ontspanning in de badkamer, en als je denkt dat dat overdreven is: Oh nee hoor, die tijd heb ik nodig om alle zweet, takken, bagger en bladeren van me af te spoelen. Eerlijk is eerlijk: het is altijd een hele opgave met flink wat gevloek en getier, maar het übergezonde gevoel dat je de rest van de zondag hebt is priceless.

IMG_1746.JPG

En dan het resultaat van deze optater van jewelste. Een ijzersterke conditie? In geen velden of wegen te bekennen. Een lichaam dat klaar is voor de cover van de FHM? Verre van. Ik krijg van deze mentale en fysieke slooptocht vooral een portie spierpijn die zijn weerga niet kent, en nog dagen aanhoudt.

Maar ik ga me weer inschrijven voor de volgende training, ondanks mijn onophoudelijke klaagzang. Want ook al heb ik nu geen spier in mijn lichaam die ik zonder gekerm kan bewegen, ik vond het eigenlijk heerlijk. Uiteindelijk komen dat FHM-lichaam en die conditie vanzelf, met een beetje hulp van Richard.

De foto’s heb ik genomen in de training van 11:00, na mijn eigen sessie. Toen waren de mannen blijkbaar wel uitgekaterd 😉

Bootcamp van Bootcamp Team
Elke zondag om 9:45 en 11:00, maar ook op andere dagen en andere locaties met andere leuke trainers.